Aankomst & eerste week - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Les&Leen - WaarBenJij.nu Aankomst & eerste week - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Les&Leen - WaarBenJij.nu

Aankomst & eerste week

Door: Lester & Marleen

Blijf op de hoogte en volg Les&Leen

24 Augustus 2015 | Finland, Helsinki

Lieve vrienden en familie,

We hebben besloten om een blog bij te houden om jullie allemaal op de hoogte te houden wat we zoal uitvoeren. Hier ons eerste verslag.

We vlogen dus woesndag 19 augustus, zonder problemen, naar Helsinki, waar we om 16:30 aankwamen. Dat lijkt laat als je om 11:00 uur vertrekt, maar we hadden een tussenstop in Stockholm en het is een uur later in Helsinki (Jetlag) :)

Na aankomst zijn we met het OV eerst naar mijn (Lesters) appartement geweest waar we ontvangen werden door de vriendin van Miska (zijn huisgenoot). Sauna is daar erg gebruikelijk, getuige het feit dat na "how are you?" een uitnodiging voor de sauna volgde! die hebben we maar beleefd afgeslagen :P

We hebben wat spullen neergelegd daar en zijn daarna naar mijn Marleens hostel gegaan, waar we ook goed ontvangen zijn.

De volgende dag was bedoeld om een matras te kopen, beddegoed en fietsen, maar het bleek dat er al een matras met beddegoed lag en de fietsen konden we goedkoop huren voor 4 maanden van Miska's vriendin en Marleens huisbaas. Die huisbaas bracht ons ook nog naar de "Hongkong" waar we Chinese import pomp en slot konden kopen :)
We waren heel snel klaar daarmee en zien dat echt als een zegen, omdat we anders echt geen idee hadden gehad waar we heen moesten.

De dag erop hebben we Suomenlinna bezocht (Suomenlinna.fi), een oud forteiland voor de kust van Helsinki. We hebben daar gewandeld, musea bezocht en gepicknicked (Tip: watermeloen met rode ui, verse basilicum en feta) ;) We zijn ook nog in een kleine onderzeeer geklommen, maar het hoogtepunt was toch op de pier zitten met een softijsje en het laten inzinken dat we in Helsinki zijn.

Verder zijn we de dag erop naar de Zoo geweest (was wel iets leuker in mijn herrinering) en naar het designmuseum en zogeheten "foodhallen". We dachten dat dit goedkoop zou zijn, maar het bleek een toeristische trekpleister en dus alles behalve goedkoop. Boodschappen zijn hier sowieso onwerkelijk duur Het is ongeveer 2x zo duur als de jumbo met uitschieters als een kilo salade uit de saladebar voor 16 euro bijvoorbeeld.

We proberen onze chefkok neigingen maar te bewaren voor de weekends :)

Zondags hebben we een kerk bezocht, de United Community Church. Voelde allemaal vrij goed en vertrouwd aan, alleen is de dienst om 17:00 uur. Niet onze voorkeur, maar het gaat uiteindelijk om een goede kerk. Alleen al het feit dat ze een klein koud buffet serveren na de dienst, met cake, paprika, komkommer, e.d., trok ons over de streep ;)
We willen ook nog graag in een huissamenkomst groep, daar horen we volgende week meer over.

De kerk is ook betrokken met OM zagen we, ergens in September is een 50 jarig OM in Finland feest in Tampere, we kijken nog of we erheen kunnen.

Het is hier verder heel mooi weer! Helsinki lijkt wel veel op Centerparcs, met veel stukken bos met hoge naaldbomen tussen huizen/wijken. Er wordt hier veel gefietst, is goed geregeld allemaal! De geur van de zee en de wind is ook heerlijk, doet me denken aan Zeeland. De foto's staan in ons fotoalbum.

We hopen dat alles goed gaat met jullie in Nederland!

Groeten uit Helsinki!
Lester & Marleen

• 24 Augustus 2015 - 19:23

Eliane:

Hey Les en Leen,

Wat leuk dat jullie een blog gaan bijhouden!

Het klinkt heel leuk en mooi allemaal. Wordt stiekem een beetje jaloers ;)

Heel veel plezier saampjes!

Liefs Eliane

• 24 Augustus 2015 - 19:50

Maartje:

Super leuk dat jullie dit doen! Erg leuk om te lezen :) &ook ik ben jaloers... xxx

• 24 Augustus 2015 - 22:23

Daphne:

Hoi Kids

Wat leuk dat jullie dit doen, krijg ook zin om daar heen te gaan, lijkt me erg mooi! Kijk uit naar het volgende verslag. Groetjes!xxxxx

• 24 Augustus 2015 - 22:49

Gertjan:

He Lester en Marleen,

Leuk om bij te kunnen houden wat jullie daar allemaal beleven!
    Ik dacht echt LesLeen? wat heb ik nu weer besteld haha kwartje viel wel toen ik de mail opende!
    Succes met alles he! Fijn dat de eerste dingen zo snel gingen.
    Ook veel succes met het subtiel afslaan van alle uitnodigingen voor de sauna lol :D

• 25 Augustus 2015 - 16:56

Karin:

Hoi Less Leen (<-- dat is nu een realiteit voor mij ;)

Bedankt voor jullie verslag! Leuk om zo iets te lezen van jullie avontuur :D Sjonge en ik had me Helsinki zo anders voorgesteld.. Ziet er echt super mooi uit allemaal!

Veel succes en plezier tijdens jullie intro-week - ik kijk uit naar jullie volgende verslagje!

Karin

• 30 September 2015 - 13:43